Szybka informacja:
Rada Ministrów zaproponowała, aby od 1 stycznia 2027 r. płaca minimalna wynosiła 4950 zł brutto miesięcznie. Byłoby to o 144 zł więcej niż stawka obowiązująca od początku 2026 r., czyli wzrost o 3 proc. Minimalna stawka godzinowa dla wybranych umów cywilnoprawnych miałaby wzrosnąć do 32,30 zł brutto. Dla gospodarstw zatrudniających ludzi do prac polowych, obsługi zwierząt lub innych prac gospodarskich oznacza to wyższe koszty pracy. Rolnictwo nie ma odrębnej płacy minimalnej, więc przy umowie o pracę obowiązują te same przepisy co w innych sektorach. Przy pełnym etacie pracownik nie mógłby otrzymywać mniej niż 4950 zł brutto miesięcznie. Stawka godzinowa ma dotyczyć m.in. umów zlecenia i umów o świadczenie usług, ale nie obejmie umów o pomocy przy zbiorach. Ponieważ nie było porozumienia w Radzie Dialogu Społecznego, ostateczne kwoty ma ustalić rząd w rozporządzeniu do 15 września 2026 r. Kwoty przyjęte przez rząd nie mogą być niższe od propozycji przedstawionych Radzie Dialogu Społecznego.
Co to naszym zdaniem znaczy dla Polskiego Rolnika?
Wyższa płaca minimalna podniesie koszty stałego zatrudnienia w gospodarstwach korzystających z pracy najemnej przez większą część roku. Najmocniej odczują to produkcje bardziej pracochłonne, w tym gospodarstwa z obsługą zwierząt i sezonowymi pracami polowymi. Wzrost minimalnej stawki godzinowej zwiększy koszt części umów zlecenia i usług, choć nie obejmie umów o pomocy przy zbiorach. Przy niewielkim wzroście stawek skala obciążenia nie będzie skokowa, ale przy kilku pracownikach przełoży się na wyraźnie wyższy roczny fundusz płac.
Chcesz przeczytać więcej? Zobacz pełny artykuł – https://www.topagrar.pl/articles/zarzadzanie/placa-minimalna-w-gore-rolnicy-zatrudniajacy-pracownikow-zaplaca-wiecej-w-2027-roku-2690233



